21/9/09

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΜΑΣ ΒΙΒΛΙΑ

Δυό παλιά αλφαβητάρια της πρώτης δημοτικού,
χρυσά αναγνωστικά -αναμνηστικά-
σημαντικά βιβλία που άντεξαν στο χρόνο,

με τα οποία έμαθαν να συλλαβίζουν χιλιάδες Νεοέλληνες.


"Ιδέτε, ιδέτε!" έλεγε η Αννα με χαρά.
"Δύο μεγάλα ρόδια. Τώρα τα έκοψα από τη ροδιά."
"Δώσε να φάω ένα, γιατί τ΄αγαπώ πολύ" έλεγε η Νίνα.
"Πάρε συ το ένα Νίνα. Τ΄άλλο το έχω για το Ρήγα".
Το 1949, η πρώτη τάξη του δημοτικού απέκτησε καινούργιο αναγνωστικό.
Λεγόταν "Τα καλά παιδιά" με ήρωες τον Ρήγα, την Νίνα, την Άννα.
Τα κείμενα είχε εκπονήσει ο δάσκαλος Επαμεινώνδας Γεραντώνης
και την εικονογράφηση ο ζωγράφος και χαράκτης
Κωνσταντίνος Γραμματόπουλος
.


Το 1956, το βιβλίο αντικαταστάθηκε.
Τη θέση του πήρε το "Αλφαβητάριο",
τα κείμενα του οποίου είχαν γράψει 3 δάσκαλοι ,
οι: Ι.Κ. Γιαννέλης, Γ. Σακκάς και Ι. Συκώκης


Την εικονογράφηση την είχε κάνει πάλι ο
Κωνσταντίνος Γραμματόπουλος
.
Οι πρωταγωνιστές του βιβλίου :
η Άννα, ο Μίμης, η Έλλη , η Λόλα.



"Έλλη, να ένα μήλο.
Λόλα, να ένα άλλο."

"Ββ... έκανε ο Βοριάς.
Ββ... έκανε με βοή"

Μ΄αυτό το βιβλίο έμαθαν γράμματα 18 φουρνιές "πρωτάκια".


Σταμάτησε να διδάσκεται το 1974.
Η σβούρα, τα μολυβένια ευζωνάκια,
ο πλανόδιος ψαράς με το καλάθι γεμάτο ψάρια,
ο μανάβης με το ζώο φορτωμένο φρούτα και λαχανικά,
η σκάφη της γιαγιάς με το ζυμάρι και η φουφού,
είχαν εξοριστεί σιγά σιγά από την ελληνική καθημερινότητα.




Εντυπωμένο στην μνήμη πολλών, επίσης,
παραμένει και το Αναγνωστικό της Β΄τάξης του Δημοτικού,
γραμμένο από τον Βασίλη Οικονομίδη,
σε εικονογράφιση Γεωργίου Μανουσάκη
που κυκλοφόρησε το 1954 και παρέμεινε μέχρι το 1973.
Τα κείμενά του γραμμένα με ευαισθησία
και οι ωραίες ζωγραφιές του,
καλύπτουν τις 4 εποχές του χρόνου
μέσα από την καθημερινή ζωή μιας οικογένειας,
ασχολίες όπως τον τρύγο, το μάζεμα της ελιάς, το όργωμα ή τη δενδροφύτευση,
επαγγέλματα όπως του καστανά, του τσαγκάρη, του σιδερά,
και πρωταγωνιστή το μικρό Θανασάκη που
παίζει με βόλους,
ανεμόμυλους
και χάρτινα καραβάκια.




Ίσως κάποιοι από σας να θυμούνται τα ποιηματάκια:

*Το εκκλησάκι*

"Εις το βουνό ψηλά εκεί, είν' εκκλησιά ερημική
Το σήμαντρό της δε χτυπά, δεν έχει ψάλτη ουδέ παπά"



*Τσιριτρό*
"Σε μια ρώγα από σταφύλι έπεσαν οκτώ σπουργίτες....
.... τσιριτρί, τσιριτρό"



Α Λ Φ Α Β Η Τ Α Ρ Ι
σημαίνει μπλε ποδιά με
γιακαδάκι,
λευκή κορδέλα ή
φιόγκο στα μαλλιά
(θυμήθηκα τον
φιόγκο στην πρωτότυπη ανάρτηση της φίλης
ΙΖΑ Τerra Amata ),
ομοιόχρωμα
σοσονάκια,
γυμναστικές επιδείξεις,
στομφώδεις απαγγελίες στις σχολικές γιορτές
και στημένες σχολικές αναμνηστικές
φωτογραφίες ενθύμια !







18 σχόλια:

Μαρία Δριμή είπε...

Πόσα μου θύμισες, Αθηνά μου, με αυτήν την ανάρτηση. Και βέβαια, να σου θυμίσω ότι έχω μια Έλλη και μια Άννα. Αν έκανα κι άλλα παιδιά, μάλλον θα ήταν ο Μίμης και η Λόλα!
Πολλά ανεμοδαρμένα φιλιά

Ιορδανίδου Όλγα είπε...

Αθηνούλα μας.Μοιάζαμε όλες τότε η είναι η ιδέα μου;Με τα μακρυά μαλλάκια και την ποδίτσα με τον άσπρο γιακά..Δεν το περίμενα ότι θα το πω ποτέ αυτό αλλά θάθελα πολύ να γύριζε ο χρόνος πίσω..ήταν όλα τόσο πιο απλά..

eleni είπε...

Αθηνά,δυο υπέροχες αναρτήσεις,που ξυπνούν τόσες αναμνήσεις!Πολύ συγκινητικό να γυρνάς πίσω τόσα χρόνια-ανήκω κι εγώ ανάμεσα στα παιδιά,που έμαθαν τα πρώτα τους γράμματα από το αλφαβητάριο.
Σ΄ευχαριστώ για τις αναμνήσεις,που μου ξύπνησες!

Artanis είπε...

Αχ τί καλή που ήσουν μαθήτρια...Έχω και 'γω μια παρόμοια φωτό, κάπου καταχωνιασμένη στο σπίτι (στην Ελλάδα)...
Χρόνιααααααααααα....
Σε φιλώ, καλημερούδια...

Ερατώ είπε...

Χε χε!Κι εγώ έχω παρόμοια.Με ποδιά, γιακαδάκι, το σήμα του σχολείου στο πέτο και μπλε κορδέλα στα μαλλιά.
Αυτή η ανάρτηση ανασύρει όντως μνήμες...

Benikos place είπε...

Καλησπερα Αθηνα, πολυ ομορφη η αναρτηση τρυφερη και ρομαντικη, σκιαγραφει τα πιο ευαισθητα μας χρονια..εχω και γω φωτο με ποδια και γιακαδακι, φοραγαμε και τα αγορια τοτε...αστα να πανε μεγαλο δραμα.Πολλα φιλια και απο τους δυο μας.

Side21 είπε...

Μας γεμίζει συγκίνηση
η ανάμνηση της Α΄Δημοτικού
Πριν κάμποσα χρόνια αγόρασα
την επιμελημένη επανέκδοση του
Αναγνωστικού και τό 'δειξα με
λαχτάρα και καμάρι στην κόρη μου !!!

Ανώνυμος είπε...

Από τις καλύτερες αναρτήσεις σου. Μας γέμισες ψυχή και νου με αναμνήσεις, πολύτιμα εφόδια για όσα είναι ο καθένας μας στο τώρα.

Υπέροχο κείμενο Αθηνούλα

Δημιουργία είπε...

Οταν επανακυκλοφορησαν τα βιβλια τα αγορασα χωρις δευτερη σκεψη,ηταν βλεπεις οι αναμνησεις.Σαν τη φωτογραφια σου εχω δυο: στην πεμπτη και εκτη ταξη. Τα προηγουμενα χρονια ηταν ομαδικες.

Aristodimos είπε...

Ομορφες αναμνήσεις απο τ ανέμελά μας χρόνια !!!!

Αρης

Aθηνά Π.Κ. είπε...

@ Maria Jose καλησπέρα, μάλλον το έχεις αγαπήσει πολύ το Αλφαβητάρι μας, να ναι καλά όλη η οικογένειά σου !!

@ CAPRE DIEM μοιάζανε οι παιδικές μας φατσούλες ??
Ήταν όλα τόσο απλά γιατί είμασταν ανέμελα παιδιά, τώρα που μεγαλώσαμε έχουμε ευθύνες και υποχρεώσεις , αλλά δεν θά θελα να γυρίσει ο χρονος πίσω , μ αρέσουν όσα έχω ζήσει !!

Aθηνά Π.Κ. είπε...

@ Εleni χαίρομαι που επισκέφτηκες την σελιδούλα μου , καλωσόρισες!!
Ίδια φουρνιά μαθητών είμαστε , αφού απο το ίδιο λατρεμένο Αλφαβητάρι μάθαμε τα πρώτα μας γράμματα, να σαι καλά

@ Αρτανάκι εγώ βλέπω την φατσούλα μου στην στημένη σχολική φωτο και χαμογελάω !! Η συνάδελφος στη δουλειά βλέποντας την ανάρτηση, μου είπε πως της θυμίζω κάτι συνταξιούχους , που βλέπουν τις παλιές ασπρόμαυρες φωτο και θυμούνται!! Βρε λες να γερνάω και έχω αυτά τα πισωγυρίσματα , αχ βαχ, ωιμέ !!!!

Aθηνά Π.Κ. είπε...

@ Ερατώ κι εσύ στο κλαμπ των -άντα ή -ήντα , με αναμνηστική σχολική φωτο της εποχής !! Καλά να μαστε , να τα θυμόμαστε όμορφα και να χαμογελάμε , χαιρετισμούς

@ Βenikos δεν θυμάμαι αν φόραγαν και τα αγόρια ποδιά , αλλά αν έχεις φωτο θέλω πολύ να την δω :):)
Σαμιώτικα χαιρετίσματα

Aθηνά Π.Κ. είπε...

@ Side 21 και εγώ με καμάρι το έδειχνα στα παιδιά μου το παλιό Αλφαβητάρι (βέβαια είχε υπερβολικά έντονο το τρίπτυχο Πατρίς-Θρησκεία-Οικογένεια),
χαιρετισμούς στη Δυτική Σάμο

@ Freedula οι αναμνήσεις των παιδικών μας χρόνων είναι πάντα γλυκοφυλαγμένες στην καρδιά και στο μυαλό μας, όσα χρόνια κι αν περάσουν, να σαι καλά, τους χαιρετισμούς μου

Aθηνά Π.Κ. είπε...

@ Δημιουργία , πέρασα από την σελίδα σου και συγκινήθηκα από την ανάρτηση με την ιστορία της ζωής σου που μας χάρισες , υπέροχο love story!!
Να σαστε καλά, σαμιώτικους χαιρετισμούς


@ Αριστόδημε να μαστε καλά να θυμόμαστε τα ξέγνοιαστα σχολικά χρόνια μας,
καλή βδομάδα

DINOS TZORTZOGLOU είπε...

τι όμορφα χρόνια....
νά σαι καλά Αθηνούλα για τη ... βόλτα στα παιδάτα μας...
Χωρίς γιακαδάκι όμως?????
τςςς τςςςςςς όλοι θυμόμαστε ότι ήταν ΣΟΒΑΡΟ αυτό και χρειαζόταν ... γερή δικαιολογία...
:-)

Ανώνυμος είπε...

Πολϋ καλή προσπάθεια, μπράβο σας!

makhs είπε...

πολυ καλη αναρτηση ευτηχως τα ειχα βρει σε μορφη pdf πριν καιρο και μου αρεσε που τα ξαναδιαβασα :-)